Editorials

Home > Editorials

Editorials - 03-10-2021

இதயம் காக்க ஒரு கருவி

பிராங்க் பேன்ட்ரிட்ஜ் 1965 ஆம் ஆண்டில், மூத்த வீட்டு அதிகாரி ஜான் கெடெஸ் மற்றும் டெக்னீசியன் ஆல்ஃபிரட் மாவின்னி ஆகியோரின் உதவியுடன், உலகின் முதல் கையடக்க டிஃபிபிரிலேட்டர்(நுண்ணிழை பிரிப்புத் தடுப்பான்) என்னும் மின்னியல் சாதனத்தைக் கண்டுபிடித்தார். இது இதயம் தற்காலிகமாக  நின்று போகும்போது, மின் அதிர்ச்சியை ஏற்படுத்தி , முக்கியமாக வெண்ட்ரிக்கிளின் நுண்ணிழை மீது தாக்கம் செலுத்தி, இதயத்தை செயல்பட வைக்கும். இது ஓர் அவசர உயிர் மீட்பு கருவியாகும். அதற்காக பிராங்க் பேன்ட்ரிட்ஜ், தற்போதைய கார் பேட்டரிகளைப் பயன்படுத்தினார். அவர் அதை ஓர் ஆம்புலன்சில் நிறுவினார். இந்த சாதனம் முதன்முதலில் ஜனவரி 1966 - இல் பயன்படுத்தப்பட்டது.

யார் இந்த பிராங்க் பேன்ட்ரிட்ஜ்

ஜேம்ஸ் பிரான்சிஸ் "ஃபிராங்க்" பேன்ட்ரிட்ஜ்(James Francis "Frank" Pantridge) என்பவர், (பிறப்பு: 3 அக்டோபர் 1916 - மறைவு: 26 டிசம்பர் 2004) ஒரு வட அயர்லாந்து மருத்துவர்; இதயநோய் நிபுணர் மற்றும் பேராசிரியர் ஆவார்.  அவர் இதயம் காக்கும் கையடக்க டிஃபிப்ரிலேட்டரின் என்னும் நின்ற இதயத்தை உடனே துடிக்க வைக்கத் தூண்டும் கருவியின் கண்டுபிடிப்புடன் அவசர மருத்துவம் மற்றும் துணை மருத்துவ சேவைகளையும்  மாற்றினார்.

பிறப்பு, கல்வி மற்றும் பணி

ஜேம்ஸ் பிரான்சிஸ் பேன்ட்ரிட்ஜ் 1916 ஆம் ஆண்டில் வடக்கு அயர்லாந்தின் வரலாற்றுச் சிறப்புமிக்க  கிராமமான ஹில்ஸ்பரோவின் புறநகரில் பிறந்தார்.  இன்று அவரின் 105வது பிறந்த தினம். அவர் லிஸ்பர்ன்உள்ள ஃப்ரெண்ட்ஸ் ஸ்கூல் கல்வி பயின்றார். பல முறை பள்ளியில் இருந்து வெளியேற்றப்பட்டு இருக்கிறார். பின்னர் குயின்ஸ் பெல்ஃபாஸ்ட் பல்கலைக்கழகத்தில் மருத்துவம் படித்தார். 1939 இல் மருத்துவத்தில் பட்டம் பெற்றார். மேலும், இரண்டாம் உலகப் போர் பிரகடனத்தில் அவர் உடனடியாக ஆட்சேர்ப்பு அலுவலகத்திற்கு அறிவித்தார். வடக்கு அயர்லாந்தில் கட்டாயப்படுத்தல் இல்லை. தூர கிழக்கில் போஸ்ட் செய்யப்பட்ட அவர் காலாட்படை பட்டாலியனின் மருத்துவ அதிகாரியானார்.

ராணுவ சேவை மற்றும் நோய்

பேன்ட்ரிட்ஜ் இரண்டாம் உலகப் போரின்போது பிரிட்டிஷ் இராணுவத்தில் பணியாற்றினார். அவர் ராயல் ஆர்மி மெடிக்கல் கார்ப்ஸில் லெப்டினென்ட்டாக 12 ஏப்ரல் 1940 இல் நியமிக்கப்பட்டார். அவருக்கு சேவை எண் 128673 என வழங்கப்பட்டது. சிங்கப்பூர் வீழ்ச்சியின்போது, ​​அவர் POW என்ற பதவி பெற்றபோது ஆனபோது அவருக்கு இராணுவக் குறுக்குபட்டை (வழங்கப்பட்டது. பின்னர் அவர் பர்மா ரயில்வேயில் அடிமைத் தொழிலாளியாக சிறைப்பிடிக்கப்பட்டார். போரின் முடிவில் அவர் விடுவிக்கப்பட்டார். பேன்ட்ரிட்ஜின் உடல் நலம் குன்றியது. பேன்ட்ரிட்ஜ் பொதுவாக அபாயகரமான கார்டியாக் பெரிபெரியிலிருந்து தப்பிப்பிழைத்தது மற்றும் அங்குள்ள புரதக் குறைபாடு அவரது இதயத்தை சேதப்படுத்தியது.  இதய பெரிபெரி நோயால் பாதிக்கப்பட்டார். இதுகூட இதய நோய்களில் அவரது ஆர்வத்தைத் தூண்டியிருக்கலாம். ஆனாலும் அவர் வாழ்நாள் முழுவதும் நோய் தொடர்பான உடல்நலக்குறைவால் அவதிப்பட்டார். 

எலக்ட்ரோ கார்டியோகிராபி கருவி உருவாக்கம்

பேன்ட்ரிட்ஜ் விடுதலைக்குப் பிறகு குயின்ஸ் பல்கலைக்கழகத்தில் நோயியல் துறையில் விரிவுரையாளராகப் பணியாற்றினார். பின்னர் மிச்சிகன் பல்கலைக்கழகத்தில் உதவித்தொகை பெற்றார்.அங்கு பேன்ட்ரிட்ஜ் மற்றும் டாக்டர் எஃப்.என். வில்சன், இருதய நோய் நிபுணர் இதயத்தின் செயல்பாட்டை அறியும் எலக்ட்ரோ கார்டியோகிராபி என்னும் இதய செயல்பாட்டை அறியும் மின்னியல் கருவியை உருவாக்கியவரும் ஆவார்.

இதய நோய் ஆலோசகர்

பேன்ட்ரிட்ஜ் 1950-இல் வடக்கு அயர்லாந்திற்குத் திரும்பினார். பெல்ஃபாஸ்ட்டின் ராயல் விக்டோரியா மருத்துவமனைக்கு இதய ஆலோசகராகவும், குயின்ஸ் பல்கலைக்கழகத்தில் பேராசிரியராகவும் நியமிக்கப்பட்டார். அங்கு அவர் 1982-இல் ஓய்வு பெறும் வரை இருந்தார். அந்த -நேரத்தில், கரோனரி இதய நோய் தொற்றுநோய் அதிக விகிதத்தை அடைந்தது. இதய தாளத்தின் தொந்தரவு காரணமாக பெரும்பாலான கரோனரி மரணங்கள் மார்புக்கு ஒரு குறுகிய மின்சார அதிர்ச்சியுடன் சரிசெய்யப்படலாம் என்று மருத்துவர்கள் அறிந்திருந்தனர்.

பேராசிரியர் பேன்ட்ரிட்ஜ் இத்தகைய இடையூறுகள் ஏற்பட்ட இடத்தில், அது பணியிடத்தில், வீட்டில் அல்லது தெருவில் சரி செய்யப்பட வேண்டும் என்று பரிந்துரைத்தார். ஆனால் இது ஒரு போர்ட்டபிள் டிஃபிபிரிலேட்டரைக் குறிக்கிறது.

இதய அடைப்புக்கு உடனடி முதலுதவி 

1957 வாக்கில் பேன்ட்ரிட்ஜ் மற்றும் பேன்ட்ரிட்ஜின் சக டாக்டர் ஜான் கெடெஸ், ஆகியோர் மாரடைப்பு/ ஹார்ட்அட்டாக் குக்கான ஆரம்பகால சிகிச்சைக்காக நவீன இதய நுரையீல் புத்துயிர் (cardiopulmonary resuscitation-CPR) முறையை அறிமுகப்படுத்தினர். மேலதிக ஆய்வு என்பதில்  ஃபிராங்க் பேன்ட்ரிட்ஜ், தெரிந்து கொண்ட தகவல்: மாரடைப்பு /HearAttack என்பதில் இறப்புகள் ஏற்படுவது வென்ட்ரிகுலர் ஃபைப்ரிலேஷன்(ventricular fibrillation) என்னும் இதயத்தில் கீழறை/வெண்டிரிக்களில் ஏற்படும் அடைப்புதான் பல இறப்புகள் ஏற்பட்டன என்பதை உணர்ந்தார். இதற்கு நோயாளி மருத்துவமனையில் அனுமதிக்கப்படுவதற்கு முன்பு சிகிச்சை அளிக்கப்பட வேண்டும். இது மருத்துவமனைக்கு முந்தைய பராமரிப்பை வழங்குவதற்காக சிறப்பு உபகரணங்கள் மற்றும் ஊழியர்களுடன் ஒரு ஆம்புலன்ஸ், மொபைல் கரோனரி கேர் யூனிட்டை (mobile coronary care unit -MCCU) அறிமுகப்படுத்த வழிவகுத்தது.

துவக்கக் சிகிச்சை பயனுக்கு

ஆரம்ப சிகிச்சையின் பயனை நீட்டிக்கவே, பேன்ட்ரிட்ஜ் போர்ட்டபிள் டிஃபிபிரிலேட்டரை/(கையடக்க நுண்ணிழை பிரிப்பு தடுப்பான் என்னும் இதயம் துடிக்க வைக்கும்/தூண்டும்  கருவியை உருவாக்கினார். பேன்ட்ரிஜின் முதல் மாடல் கார் பேட்டரிகளிலிருந்து இயக்கப்பட்டு 70 கிலோ எடை கொண்டது. மேலும் 1965 இல் பெல்ஃபாஸ்ட் ஆம்புலன்சில் தனது முதல் பதிப்பை நிறுவினார். இதனை பெல்ஃபாஸ்டில் உள்ள ராயல் விக்டோரியா மருத்துவமனையின் ஆலோசகர் மருத்துவராக இருந்தபோது, ​​தொழில்நுட்ப வல்லுநர் ஆல்ஃபிரட் மாவின்னி மற்றும் மூத்த வீட்டு அதிகாரி ஜான் கெடெஸ் ஆகியோருடன் இணைந்து, ஃபிராங்க் பேன்ட்ரிஜ் 1965 இல் "போர்ட்டபிள்" டிஃபிபிரிலேட்டரை உருவாக்கினார். அதன் வழித்தோன்றல்கள் மூலம் இப்போது எண்ணற்ற முறை சேமிக்கப்பட்டு உலகம் முழுவதும் தினமும் பல முறை பயன்படுத்தப்படுகின்றன. ஆண்டுதோறும் ஆயிரக்கணக்கான எண்ணிக்கையில்  உயிர்கள் காப்பாற்றப்படுகின்றன. ஆனால், 1968 வாக்கில் அவர் நாசாவுக்காக தயாரிக்கப்பட்ட ஒரு மினியேச்சர் மின்தேக்கியை இணைத்து 3 கிலோ எடையுள்ள வேறு ஒரு கருவியை வடிவமைத்தார்.

கையடக்க நுண்ணிழை பிரிப்பு தடுப்பான்

போர்ட்டபிள் டிஃபிபிரிலேட்டர் என்னும் கையடக்க நுண்ணிழை பிரிப்பு தடுப்பான் என்பது 1950 களில் கரோனரி இதய நோய் எட்டிய தொற்றுநோய் விகிதங்களுக்கு உடனடி தேவையும் மருத்துவ சிகிச்சை முறையும் ஆகும். 1960களின் முற்பகுதியில் மருத்துவமனை பராமரிப்பு பிரிவுகள் வட அமெரிக்காவில் தோன்றின. பெரும்பாலான கரோனரி இறப்புகள் மருத்துவமனைக்கு வெளியே திடீரென நிகழ்ந்ததாக தொற்றுநோயியல் தரவு காட்டியதால் பிராங்க் பேன்ட்ரிட்ஜ் அவர்களின் மதிப்பை சந்தேகித்தார்.

பெரும்பாலான கரோனரி இறப்புகள் வென்ட்ரிகுலர் டிஃபிபிரிலேஷனால் ஏற்பட்டவை என்பது அறியப்பட்டது. ஃபிராங்க் பிரச்சனை மருத்துவமனைக்கு வெளியே இருந்தால், வென்ட்ரிகுலர் டிஃபிப்ரிலேஷன் ஏற்பட்ட இடத்தில் சரி செய்யப்பட வேண்டும் என்று கருதினார். இருப்பினும், திருத்தம் செய்ய ஒரு டிஃபிபிரிலேட்டர் தேவைப்பட்டது மற்றும் கிடைக்கக்கூடிய இயந்திரங்கள் மருத்துவமனையில் மட்டுமே மின்சாரம் மூலம் இயக்கப்படுகின்றன. அதற்காக மருத்துவமனைக்கு வெளியே, அவசர சிகிச்சை வாகனத்தில் உள்ள கார்ப்போரட்டரை பயன்படுத்தி மின்சாரம் தயாரித்தார்.

லான்செட் மருத்துவ இதழ் பாராட்டு

இதனால் மருத்துவமனைக்கு முந்தைய கரோனரி பராமரிப்பு உருவாக்கப்பட்டது. ஃபிராங்கின் கருத்துக்கள் அமெரிக்காவிலும் மற்ற இடங்களிலும் விரைவாக ஏற்றுக்கொள்ளப்பட்டன. 1967 இல் லான்செட்டின் தலையங்கம் பேன்ட்ரிட்ஜ் மற்றும் கெடெஸ் அவசர மருத்துவத்தில் புரட்சியை ஏற்படுத்தியிருகிறார் என்று கருத்து தெரிவித்தது. இதன் விதிவிலக்கு அவரது சொந்த நாடான ஐக்கிய நாடுகள் என்று அழைக்ககப்பட்ட இங்கிலாந்து. அங்கு இவருக்கு பெரிதாக மரியாதை ஒன்றும் இல்லை. அது ஓர் விதிவிலக்கு ஐக்கிய அரசு.

பேன்ட்ரிட்ஜ் திட்டம்

1967 ஆம் ஆண்டில் லான்செட்டில் வெளியான மருத்துவக் கட்டுரையில் வெளியிடப்பட்ட பேன்ட்ரிட்ஜின் மருத்துவ ஆய்வுகள் மற்றும் அறிவியல் ஆவணங்களில் தொற்று நோயியல் ஆய்வுகள் மூலம் அவரது பணி ஆதரிக்கப்பட்டது. இந்த முன்னேற்றங்களுடன், பெல்ஃபாஸ்ட் சிகிச்சை முறை, 'பேன்ட்ரிட்ஜ் திட்டம்' என்று அழைக்கப்பட்டது.  இது மிக மிக அவசர சிகிச்சை. இந்த அவசர மருத்துவ முறையும் அவரது சேவையும், மருத்துவ சேவைகளால் உலகம் முழுவதும் ஏற்றுக்கொள்ளப்பட்டது. 'போர்ட்டபிள் டிஃபிப்ரிலேட்டர்' (portable defibrillator) முதலுதவியில் முக்கிய கருவியாக அங்கீகரிக்கப்பட்டது. மேலும், பான்ட்ரிட்ஜின் தானியங்கி வெளிப்புற டிஃபிபிரிலேட்டரை (AED) சுத்திகரிப்பது பொதுமக்களால் பாதுகாப்பாக பயன்படுத்த அனுமதிக்கப்பட்டது.

பேன்ட்ரிட்ஜ் திட்டம் இங்கிலாந்து மற்றும் அமெரிக்காவில்

பேன்ட்ரிட்ஜின் கண்டுபிடிப்பு கார் பேட்டரிகளில் இயங்கியது. 'பேன்ட்ரிட்ஜ் திட்டம்' என்று அழைக்கப்படும் இந்த மருத்துவ முறை அமெரிக்காவில் மொபைல் அலகுகள் மூலம் விரைவாக செயல்பாட்டிற்கு கொண்டு வரப்பட்டன. ஆனால், இங்கிலாந்தில், அவரது கண்டுபிடிப்பு சில மருத்துவ வட்டாரங்களில் கேலிக்கு உள்ளானது. இங்கிலாந்தில் உள்ள அனைத்து முன் வரிசை ஆம்புலன்ஸ்களுக்கும் இந்த கருவி பொருத்தப்படுவதற்கு 1990 ஆம் ஆண்டுவரை தாமதம் ஆனது, மருத்துவ உலகின் சிறு தோல்விதான் என்றும் கணிக்கப்படுகிறது..

அமெரிக்க ஜனாதிபதி லிண்டன்  காப்பற்றப்படுதல்

1972 இல் அமெரிக்க ஜனாதிபதி லிண்டன் ஜான்சனுக்கு வர்ஜீனியாவில் மாரடைப்பு ஏற்பட்டபோது அவருக்கு சிகிச்சையளிக்க மொபைல் டிஃபிப்ரிலேட்டர் பயன்படுத்தப்பட்டது. ஃபிராங்க் பேன்ட்ரிட்ஜ் அமெரிக்காவில் நன்கு அறியப்பட்டவர்.

பெல்ஃபாஸ்ட் நெறிமுறை

பேன்ட்ரிட்ஜின் கண்டுபிடிப்பின் விளைவாக, இதயத் தடுப்புக்கு சிகிச்சையளிக்க அவசரகால பிரிவுகள் பயன்படுத்தும் செயல்முறைக்கு 'பெல்ஃபாஸ்ட் நெறிமுறை' என்று அழைக்கப்பட்டது.

அவசர மருத்துவத்தின் தந்தை பிராங்க் பேன்ட்ரிட்ஜ்!

அவர் உலகெங்கிலும் "அவசர மருத்துவத்தின் தந்தை" என்று அறியப்பட்டார்; ஆனால், பிராங்க் பேன்ட்ரிட்ஜ் தனது சொந்த நாட்டில் குறைவாகவே பாராட்டப்பட்டார். மேலும் இங்கிலாந்தில் உள்ள அனைத்து முன்னணி வரிசை ஆம்புலன்ஸ்களுக்கும் டிஃபிபிரிலேட்டர்கள் பொருத்த 1990 வரை ஆனது அவருக்கு வருத்தமாக இருந்தது. 

கெளரவம்

1942 இல் மலாயாவில் சிறந்த மற்றும் சிறப்பான சேவைகளை அங்கீகரிப்பதற்காக" பான்ட்ரிட்ஜுக்கு இராணுவக் குறுக்குப்பட்டை விருது வழங்கப்பட்டது. பேன்ட்ரிட்ஜ் அதிகாரியாக  தொடர்ச்சியான வெடிகுண்டு மற்றும் எறிகணைத் தாக்குதலின் மிகவும் பாதகமான சூழ்நிலையில் இடைவிடாமல் பணியாற்றினார் என்றும் அவர் செயல்பாடு தொடர்பு கொண்ட அனைவருக்கும் ஒரு ஊக்கமளிக்கும் உதாரணமாகும் என்றும் வெகுவாகவே பாராட்டப்பட்டார். என்னதான் கொதிக்கும் பிரச்னையாக இருந்தாலும்கூட அவர் மிக மௌனமாகவே அதிராமல் இருந்தார் மற்றும் எல்லா நேரங்களிலும் தனது சொந்த பாதுகாப்பைப் பொருட்படுத்தாமல் முற்றிலும் மருத்துவத்துக்கு பணி செய்தார். ஜூன் 1969 இல், அவர் செயின்ட் ஜான் ஆணை அதிகாரியாக நியமிக்கப்பட்டார். அவர் 1979ம் புத்தாண்டில் மரியாதை நிமித்தம்  பிரிட்டிஷ் பேரரசின் கட்டளை தளபதியாக நியமிக்கப்பட்டார்.

மரணிப்பும் பாராட்டும்

பேன்ட்ரிட்ஜ், என்ற தனிநபர் பற்றி சிக்கலான மற்றும் வெளிப்படையான தன்மை என இரண்டாக கருதப்பட்டது. 2004 இல் பேன்ட்ரிஜ், அவரது 88 வயதில், ஒரு குத்துச்சண்டை நாளில் மரணித்தார். அவர் திருமணம் செய்யாமலேயே அவரது வாழ்வை மக்களுக்கும், மருத்துவத்துக்கும் அர்ப்பணித்தார். அது தொடர்பாக வந்த  கார்டியன் செய்தித்தாளில் அவரது இரங்கல் செய்தியில் கவனிக்கப்பட்ட விஷயம்: "சந்தேகத்திற்கு இடமின்றி கவனம் மற்றும் புத்திசாலித்தனமாக, பேன்ட்ரிட்ஜ் இதய நோயில் தனித்துவமான முன்னேற்றங்களைக் கொண்டு வந்தார். அவர் கோபக்காரராகவும், முரட்டுத்தனமாகவும், நகைச்சுவையாகவும், தாராளமாகவும் இருந்தார். அவர் யாரையாவது விரும்ப வேண்டும் என்றால் அவர்களை மதிக்க வேண்டும், பின்னர் அவர் மிகவும் விசுவாசமான நண்பராக இருக்க முடியும் என்று குறிப்பிடப்பட்டது.

பெருமைகள்

ரோனி கெல்லி. ஃபிராங்க் பேன்ட்ரிட்ஜ் இதயநோய் நிபுணருடன் பணிபுரிந்த காலத்தின் மகிழ்ச்சியான நினைவுகளைக் கொண்டுள்ளார். ஃபிராங்க் மிகவும் திறமையான மனிதர் என்று அவர் கூறினார். "நான் ராயலில் வடிவமைப்பு குழுவின் ஒரு பகுதியாக இருந்தேன், அது போர்ட்டபிள் டிபிபிரிலேட்டரை உற்பத்திக்கு வைத்தது" என்று அவர் கூறினார்.

அவர் கார்டியாக் டிஃபிபிரிலேட்டரை அதிகமாக மக்கள் அணுகக்கூடியதாக மாற்றினார். மேலும் பல உயிர்களைக் காப்பாற்றினார். இதைச் செய்வதில் எனக்கு ஒரு சிறிய பங்கு வகிக்கும் வாய்ப்பு கிடைத்ததில் நான் மிகவும் பெருமைப்படுகிறேன்.

பேன்ட்ரிட்ஜ் சிலை

லாகன் பள்ளதாக்குக்கு தீவு மையத்தில் உள்ள கவுன்சில் அலுவலகங்களுக்கு வெளியே நிற்கும் பேன்ட்ரிஜின் சிலையை லிஸ்பர்ன் நகரம் நிர்மாணித்தது.

பாராட்டும் புகழும்

பேராசிரியர் ஃபிராங்க் பேன்ட்ரிட்ஜ் கடந்த 50 ஆண்டுகளில் மில்லியன் கணக்கான உயிர்களைக் காப்பாற்ற உதவிய ஒரு சாதனம் - கையடக்க டிஃபிபிரிலேட்டரைக் கண்டுபிடித்ததற்காக உலகம் முழுவதும் கருணைமிக்க இதயநோய் நிபுணராக நினைவுகூரப்படுகிறார்.

அக்டோபர் 3, 2016 இல் அவர் பிறந்த நூறு ஆண்டுகள் ஆகின்றன. அவரது குடும்பத்தினர் மற்றும் முன்னாள் சகாக்கள் பிரபல மருத்துவரின் தனிப்பட்ட விஷயங்களைப் பற்றியும் பேசிக்கொண்டிருந்தனர். அவரது உறவினரான மருமகள் விக்டோரியா ஜோர்டான் அவரை அன்போடு நினைவு கூர்கிறார்.

"எங்கள் குடும்பத்தில், ஃபிராங்க் ஒரு பெரிய ஆளுமையாக நினைவுகூரப்பட்டார். அவர் தனது பணிக்காக முழுமையாக அர்ப்பணித்தார். ஆனால், அவர் குடும்பக் கூட்டங்களில் முக்கிய இடம் வகிப்பார். அதில் அவர் குறைந்தது ஒரு மணிநேரம் தாமதமாக வருவார்" என்று அவர் கூறினார்.

"அவர் ஒரு சிறந்த நிறுவனமாக இருந்தார், ஒரு குறும்புத்தனமான கோடு மற்றும் அதிகாரத்தில் உள்ளவர்கள் மற்றும் குறிப்பாக அரசியல்வாதிகள் மீது குறைந்த கருத்து கொண்டிருந்தார்!"

விக்டோரியா ஜோர்டான் தனது பெரிய மாமாவின் சாதனைகளைப் பற்றி அவரது குடும்பத்தினர் மிகவும் பெருமைப்படுகிறார்கள் என்று கூறினார். "அவர் தனது மருத்துவக் கிளையின் முன்னோடியாகவும், ஹில்ஸ்பரோவுக்கு வெளியே உள்ள கிராமப்புறங்களில் தனது வேர்களைப் பற்றி பெருமைப்பட்டவராகவும் நினைவுகூரப்படுவதில் மகிழ்ச்சி அடைவார் என்று நான் நினைக்கிறேன்" என்று அவர் கூறினார்.

அதிகாரத்திற்கான மரியாதை இல்லாமை என்பது ஒரு பொதுவான கருப்பொருளாகும், மேலும் சிலர் இங்கிலாந்தில் அவரது சாதனைகளுக்கு தகுதியான கிரெடிட்டைப் பெறவில்லை என்பதே காரணம்.

இங்கிலாந்தின் நைட்ஹூட் விருது இல்லை

அவசர மருத்துவத்தில் பிராங்க் பேன்ட்ரிட்ஜின் தாக்கம் இன்றும் பரவலாக உணரப்படுகிறது. மருத்துவத் துறையில் உள்ள பலர் அவருடைய வெளிப்படையான தன்மை மற்றும் அதிகாரத்தில் உள்ள பிரச்சனைகளால், அரசியலால்  அவருக்கு நைட்ஹுட் கிடைக்கவில்லை என்று தெரிவிக்கின்றனர்.

மனித இதயம் உள்ளவரை..

எப்படி இருப்பினும் பிராங்க் பேன்ட்ரிட்ஜின் கண்டுபிடிப்பான கையடக்க கார்டியாக் டிஃபிபிரிலேட்டரை மக்கள் மறைக்கவோ, மறக்கவோ, முடியாது. மனித இதயம் உள்ள வரை அது உச்சரித்துக்கொண்டே இருக்கும் பிராங்க் பேன்ட்ரிட்ஜின் பெயரை.

[அக்.3 - பிராங்க் பேன்ட்ரிட்ஜின் பிறந்தநாள்]

சிறுகதை, குறுநாவல், கவிதை, இலக்கிய விமர்சனம் எனப் பல தளங்களில் தீவிரத்துடன் இயங்கிவரும் எழுத்தாளர் அழகியசிங்கர் ‘நவீன விருட்சம்’ என்ற காலாண்டிதழை 34 ஆண்டுகளாக நடத்திவருகிறார். தற்போது ‘விருட்சம் நாளிதழ்’ என்னும் பெயரில் இலக்கியத்துக்கென்று பிரத்யேகமான இணைய நாளிதழைத் தொடங்கியிருக்கிறார் (https://bit.ly/2WzPpDq). அது பற்றி அவரிடம் பேசியதிலிருந்து…

இலக்கியத்துக்கென்று ஒரு நாளிதழைத் தொடங்க வேண்டும் என்ற எண்ணம் எப்படி வந்தது?

தமிழில் இப்போது நிறைய இணைய இதழ்கள் வருகின்றன. நாமும் அப்படி ஒன்றைத் தொடங்கலாம் என்று முடிவெடுத்தேன். அமெரிக்காவில் வசிக்கும் என்னுடைய மகன் அரவிந்த், இந்த இணைய இதழை வடிவமைத்து ஏற்பாடு செய்துகொடுத்தார். இந்த இதழில் தினமும் படைப்புகளை வெளியிடுங்கள் என்று நண்பர்கள் கேட்டுக்கொண்டார்கள். அது அவ்வளவு எளிய விஷயமில்லை என்றாலும், அந்தச் சவாலை ஏற்றுக்கொண்டேன். கதைகளைப் பெறுவதற்காக ‘கதை புதிது’, கவிதைகளுக்காகச் ‘சொல் புதிது’ என இரண்டு வாட்ஸ்அப் குழுக்களை வைத்திருக்கிறேன். இவை தவிர, editorvirutcham@gmail.com என்னும் மின்னஞ்சல் முகவரிக்குப் படைப்புகளை அனுப்பலாம். ஒரு நாளைக்கு இவ்வளவுதான் என்று எண்ணிக்கை வரையறை வைத்துக்கொள்வதில்லை. தரமான படைப்புகள் எவ்வளவு கிடைத்தாலும் வெளியிடுகிறேன். ஒரு நாளைக்கு எதுவுமே கிடைக்கவில்லை என்றாலும்கூட ஒரு சிறந்த கதை அல்லது கவிதை குறித்த கட்டுரைகளை வெளியிடுவேன். நானும் இவ்விதழுக்காகக் கதைகள், கவிதைகள், கட்டுரைகளைத் தொடர்ந்து எழுதத் திட்டமிட்டிருக்கிறேன். இன்று சுருக்கமான கதைகள் அதிக வரவேற்பைப் பெறுகின்றன. பெருந்தேவி, சுரேஷ்குமார இந்திரஜித் போன்றவர்கள் குறுங்கதைகளைத் தொடர்ந்து எழுதிவருகிறார்கள். எனவே, துரிதக் கதை அல்லது ஒரு நிமிடக் கதை என்னும் பெயரில் குறுங்கதைகளை எழுதிவருகிறேன். தமிழவனின் ‘நடனக்காரியான 35 வயது எழுத்தாளர்’ என்னும் நூலை இதற்கு முன்னோடியாகக் கொள்ளலாம்.

என்ன அளவுகோல்களின் அடிப்படையில் படைப்புகளைத் தேர்ந்தெடுக்கிறீர்கள்?

அப்படிக் குறிப்பிட்ட அளவுகோல்கள் என்று எதையும் சொல்லிவிட முடியாது. இலக்கியத் தரமான படைப்புகள் எவை என்பதில் ஒவ்வொருவருக்கும் ஒவ்வொரு பார்வை இருக்கும். ‘பொன்னியின் செல்வன்’ எல்லாம் யார் படிப்பார்கள் என்று சிலர் சொல்கிறார்கள். ஆனால், அது அனைவரும் வாசிக்க வேண்டிய நாவல். சுஜாதாவை வெகுஜன எழுத்தாளர் என்று ஒதுக்கும் போக்கு இருக்கிறது. இப்படிச் சொல்கிற பலர் தீவிர இலக்கியத்தில் கரைகண்டவர்கள் இல்லை. மெளனியையோ கோணங்கியையோ படித்திருக்க மாட்டார்கள். யார் எழுதியிருக்கிறார்கள், எப்படிப்பட்ட கதை என்றெல்லாம் பிரித்துப் பார்ப்பதில்லை. இது போன்ற அளவுகோல்களால் மறக்கடிக்கப்பட்ட எழுத்தாளர்களை மீண்டும் அறிமுகப்படுத்த விரும்புகிறேன். நேற்று இளைஞர் ஒருவர் அனுப்பிய கதையில் பேசப்பட்ட விஷயம், சமூகத்துக்குச் சொல்லப்பட வேண்டியது என்று தோன்றியதால், அதை உடனடியாக வெளியிட்டுவிட்டேன். இப்படிப் படித்தவுடன் ஏற்படும் உள்ளுணர்வின் அடிப்படையிலேயே படைப்புகளை வெளியிடுகிறேன்.

இந்த இணைய இதழுக்கான வரவேற்பு எப்படி இருக்கிறது?

இதழைத் தொடங்கிய முதல் நாள் 800 பேர் பார்த்திருக்கிறார்கள். தொடர்ந்து ஒரு நாளைக்குச் சராசரியாக 400 பேர் வரை பார்க்கிறார்கள். நிறைய எழுத்தாள நண்பர்களிடம் எழுதச் சொல்லிக் கேட்டிருக்கிறேன். அவர்கள் படைப்புகளைத் தரத் தொடங்கினால், இந்த இதழ் இன்னும் வளர்ச்சியடையும் என்று நம்புகிறேன். கதை வாசிப்பு, கவிதை வாசிப்பு, இலக்கிய ஆளுமைகளை நினைவுகூரும் இணையவழிக் கூட்டங்களை விருட்சம் சார்பில் நடத்திவருகிறோம். அவை ஒவ்வொன்றிலும் 30-40 பேராவது கூட்ட நேரம் முழுவதும் பங்கேற்கிறார்கள். இலக்கியத்தின் மீது இன்றைய இளைஞர்கள் ஆர்வத்துடன்தான் இருக்கிறார்கள்.

பிரிக்கப்படாத வங்கத்தில் பிறந்த ஒரு சுயம், உலகளாவிய சுயமாக மாறுவதைப் பற்றிய கதைதான் அமர்த்தியா சென் ஆங்கிலத்தில் சுயசரிதையாக எழுதியுள்ள ‘ஹோம் இன் தி வேர்ல்ட்’. நூலின் தொடக்கத்திலேயே சொந்த ஊர், பிடித்த உணவு என்று பிரத்தியேகமான, ஒற்றையான ஒரு விருப்பம் தமக்கு இல்லை என்று சொல்லிவிடுகிறார். தான் பிறந்த சாந்திநிகேதன், வளர்ந்த டாக்கா நகரம், சிறு வயதில் கழித்த பர்மா, படித்த கேம்பிரிட்ஜ் பல்கலைக்கழகம் என தான் வீடாக உணரும் இடங்கள் பரந்தவை என்று குறிப்பிடுகிறார். குறுகிய தேசியவாதப் பார்வையை முற்றிலும் விரும்பாத அமர்த்தியா சென்னின் தாத்தா அவர்கள் வீட்டுக்கு வைத்த பெயர் ‘ஜகத் குடிர்’. ஒரு சுயம் உலகத்தின் ஒளி அனைத்தையும் உள்ளே அனுமதிக்கும் குடிலாக மாற முடியும் என்பதை அமர்த்தியா சென்னின் இந்த சுயசரிதை நிரூபிக்கிறது.

ஒரு சுயசரிதையில் பொதுவாக எதிர்பார்க்கப்படும் சுவாரசியமான அந்தரங்க உறவுகள், தனிப்பட்ட தகவல்கள் இந்த நூலில் குறைவு. ஆனால், பெற்றோர், நண்பர்கள், பேராசிரியர்கள், கருத்து மோதல்கள் பற்றிப் பேசும்போது விலகிப் பார்க்கும் பார்வையும் நகைச்சுவையும் அமர்த்தியா சென்னை நமக்கு மனிதராக நெருங்க வைக்கின்றன. கல்லூரிப் பருவத்தில் அவரை அச்சுறுத்திவிட்டுப் போன வாய்ப் புற்றுநோய் அனுபவத்தைப் பற்றிப் பேசும்போதும் சிரிப்பு அவரிடம் தொடர்கிறது. வங்கம், இந்தியா தொடங்கி உலக வரலாற்று நிகழ்வுகளின் பின்னணியில் தன் ஆளுமையும் கருத்துலகமும் விரிவடைந்ததைப் பேசும் நூல் இது. அறிஞர்கள், எழுத்தாளர்கள், கலைஞர்கள் சூழ்ந்த குடும்பத்தில் பிறந்த அமர்த்தியா சென்னின் தாய் அமிதா, ரவீந்திரநாத் தாகூரின் நாட்டிய நாடகங்களில் நடனக் கலைஞராக இருந்தவர். சாந்திநிகேதனில் பயின்றவர். தந்தை வேதியியல் பேராசிரியர். அம்மா வழி தாத்தா சாந்திநிகேதனில் ஆசிரியராக இருந்த சமஸ்கிருத, இந்து மத அறிஞர். அமர்த்தியா சென் படித்த சாந்திநிகேதனில் பின்னர் உலகப் புகழ் அடைந்த திரைப்பட இயக்குநர் சத்யஜித் ராய் அவருக்கு சீனியர்.

டாக்காவில் குழந்தைப் பருவத்தைக் கழித்தபோது, வங்கத்தின் வளமான நதிகள் வழியாகப் பயணித்த அனுபவத்தை எழுதிய அத்தியாயங்கள் கவித்துவமும் சமூகவியலும் வரலாறும் கலக்கும் அனுபவமாகும். பத்மா, மேக்னா, தலேஸ்வரி போன்ற நதிகளில் பயணிக்கும்போது, சின்ன டால்பின்களைப் பார்த்த அனுபவத்தை எழுதுகிறார். நதிகள், நதியை நம்பி இருக்கும் வாழ்க்கை, நதியை ஒட்டி உருவாகும் பண்பாடு, பொருளாதாரம் ஆகியவற்றைப் பேசும்போது ஒரு பொருளாதார வல்லுநரின் உருவாக்கத்தைப் பார்க்கிறோம். தன்னைச் சார்ந்திருப்பவர்களை அழிக்கவும் ஆக்கவும் வல்ல சமூகத்தைப் போல நதிகள் இருக்கின்றன என்று குறிப்பிடுகிறார். ஒரு மக்கள் திரளுக்கே வாழ்வாதாரமாக இருக்கும் நதிகள் வெள்ளத்தின்போது, ஒரு பெரும் வாழ்க்கையையே இல்லாமல் ஆக்கிவிடக்கூடியதை நம்மிடம் பகிர்கிறார். போக்குவரத்துக்கு அதிக சாதகம் உள்ள நதிகளில்தான் சந்தைப் பொருளாதாரம் செழுமையாக உள்ளது என்று ஆடம் ஸ்மித் கூறுவது, அமர்த்தியா சென்னைப் பாதிக்கிறது. நதிகளை முன்வைத்து எத்தனையோ சடங்குகளையும் விழாக்களையும் பாவிக்கும் வங்காளிகளின் பண்பாட்டை நோக்கிய அவர் கவனம் குவிகிறது. வங்க நாவல்களில், கதைகளில் நதியும் ஒரு பாத்திரமாகவே வருவதைத் தொகுத்து நமக்குப் பகிர்கிறார்.

தாகூரின் லட்சியக் கல்வி வளாகமான சாந்திநிகேதனில் படித்த சென், அதற்கு முன்னர் டாக்காவில் செயின்ட் கிரிகோரி பள்ளியில் படித்தபோது, தான் எந்த வகையிலும் சிறந்த மாணவனாக இல்லாததைப் பற்றிச் சொல்கிறார். “நான் நல்ல மாணவனா இல்லையா என்பதைப் பற்றி யாரும் கவலைப்படாத சூழலில்தான் நான் நல்ல மாணவனாக ஆனேன்’’ என்று குறிப்பிடும் அமர்த்தியா சென், உண்மையிலேயே சுவர்கள் அற்ற பள்ளி அது என்று குறிப்பிடுகிறார். தனிமனிதனின் சுதந்திரம் மற்றும் சமூக முன்னேற்றத்தில் கல்வி செலுத்தும் தாக்கம் தொடர்பில் தாகூர் கொண்டிருந்த கருத்துகள் தன் மீது இன்னமும் தாக்கம் செலுத்துபவை என்று கூறுகிறார் அமர்த்தியா சென். அவருக்கு இந்தப் பெயர் வைத்தவர் ரவீந்திரநாத் தாகூர். நோபல் பரிசு பெற்ற ஒருவர் பெயர் வைக்க, அவர் பெயர் வைத்த குழந்தையும் பின்னாளில் நோபல் பரிசு பெறுகிறது.

சிறுவயதில் தாய், தந்தையரோடு பர்மாவில் கழித்த நாட்களை நினைவுகூரும் அமர்த்தியா சென், பர்மியர்கள் பிற சமூகத்தினருடன் இணக்கமாகவும் அன்பாகவும் வாழ்ந்த அனுபவங்களைப் பேசும்போது, ஒரு பழங்கதையைக் கேட்பது போன்ற உணர்வு எழுகிறது. அந்த பர்மிய மக்கள்தான் சமீப காலத்தில் இஸ்லாமிய மக்கள் மீது வெறுப்பையும் வன்முறையையும் ஏவுபவர்களாக மாறியுள்ளதைக் குறிப்பிடுகிறார். அரசும் ராணுவமும் தொடர்ந்த பிரச்சாரத்தின் மூலம், பிரித்தாளும் செயல்பாடுகளின் மூலம், இணைந்து வாழும் சமூகங்களை மோசமான மோதலுக்குள்ளாக்க முடியும் என்று கூறும் அமர்த்தியா சென், இரண்டாம் உலகப் போருக்குப் பின்னர், உலகம் முழுவதும் இந்தப் போக்கு மெதுவாக வேர்பிடித்துவருவதையும் குறிப்பிடுகிறார்.

அமர்த்தியா சென்னின் பொருளாதாரப் பார்வையை நிர்ணயித்த வங்கப் பஞ்சம் குறித்த அத்தியாயங்கள் பிரம்மாண்டமான அவல உணர்வை ஏற்படுத்துபவையாகும். முப்பது லட்சத்துக்கும் மேற்பட்ட மக்களைக் கொன்ற அந்த வங்கப் பஞ்சத்துக்குக் காரணம், உணவுத் தட்டுப்பாடு அல்ல என்கிறார் சென். உணவுப் பொருட்கள் தாராளமாகச் சந்தையில் கிடைப்பதற்கும் உணவை ஒவ்வொரு குடும்பமும் தேவைக்கு ஏற்ப வாங்க முடிகிற நிலைக்கும் சம்பந்தமே இல்லை என்கிறார். சந்தையில் உணவுப் பொருட்கள் கிடைத்தால் மட்டும் போதாது; அதை எல்லாரும் வாங்கும் நிலை இருக்காவிட்டால் பஞ்சம் அங்கே தோன்றிவிடும் என்கிறார் அமர்த்தியா சென். இரண்டாம் உலகப் போரையொட்டி உருவான யுத்தப் பொருளாதாரம் காரணமாக உணவுப் பொருட்களின் விலை ஐந்து மடங்கு ஏறிவிட்ட நிலையில், சாதாரண மக்களால் நெருங்க முடியாத அளவுக்கு உணவுப் பொருட்களின் விலை ஆனதே பஞ்சத்துக்கான காரணம் என்கிறார். கல்கத்தா போன்ற பெருநகரங்களில் நியாய விலைக்கடைகள் மூலம் உணவுப் பொருட்களை விநியோகித்து நகர்புற மக்களிடம் விமர்சனத்துக்குள்ளாகாமல் தப்பிக்க நினைத்த பிரிட்டிஷ் அரசு, கிராமப்புற மக்களின் பசிபட்டினி நிலையைக் கவனத்தில் கொள்ளாமலேயே இருந்ததைக் குறிப்பிடுகிறார். கல்கத்தாவுக்குப் போனால் பசியாறலாம் என்று கருதி, சாந்திநிகேதன் வழியாக குழந்தைகள், பெண்களோடு கிராமத்தவர்கள் ஒரு லட்சம் பேரை வரிசையாகப் பார்த்த அனுபவத்தைக் குறிப்பிடுகிறார். கல்கத்தா நகரத்தில் தெருக்களில் கூட்டம் கூட்டமாகப் பசியில் மக்கள் மடிந்துபோன நிலையையும் அமர்த்தியா சென் பார்த்துள்ளார்.

பொருளியல் வல்லுநராக அவர் ஆனபோது, பஞ்சங்களால் ஏற்படும் அழிவை ஓரளவாவது தடுப்பதற்குத் தனது ஆய்வு உதவக்கூடும் என்ற நம்பிக்கையில்தான் பஞ்சம் தொடர்பான ஆய்வுகளைத் தொடங்குகிறார். பேரிடர்கள், கலவரங்கள் என எல்லா நிகழ்வுகளிலும் ஏற்படும் பாதிப்புகளில் வர்க்கரீதியான வித்தியாசங்கள் இருப்பதைச் சிறிய வயதிலேயே அறிந்துகொண்ட சம்பவங்களைக் குறிப்பிடுகிறார். எந்தவொரு கலவரச் சூழலிலும் ஒரு ஏழை, உணவுக்காகத் தனது குடும்பத்தினர் பட்டினி கிடப்பதைத் தவிர்ப்பதற்காக, வீட்டை விட்டு வெளியே கிளம்ப வேண்டிய அபாய நிலை இருப்பதைச் சுட்டிக்காட்டுகிறார்.

இந்தியாவின் பிற பகுதிகளில் பவுத்தம் தன் செல்வாக்கை இழந்த பிறகும், வங்கத்தில் 11-ம் நூற்றாண்டு வரை தன்னைத் தக்கவைத்துக்கொண்டதையும், அதன் பிறகு வந்த முஸ்லிம் ஆட்சியாளர்கள் வங்க மொழியைக் கற்று, வங்கப் பண்பாட்டிலிருந்து உத்வேகத்தைப் பெற்றதையும் குறிப்பிடும் அமர்த்தியா சென், மத அடையாளம் பண்பாட்டு அடையாளத்தைப் பேணுவதற்குத் தடையல்ல என்பதை நிறுவுகிறார். ஒரு வங்காளி என்ற அடையாளத்தின் தனித்துவங்களைப் பேணிக்கொண்டே இதர அடையாளங்களுடன் இணக்கமான உறவையும் உரையாடலையும் தன்னால் கொள்ள முடிவதை இந்த நூல் வழியாக உணர்த்துகிறார். வர்த்தகரீதியாகவும் பண்பாட்டு அடிப்படையிலும் கொண்டு கொடுத்து இந்துக்களும் இஸ்லாமியர்களும் உருவாக்கிய மதச்சார்பற்ற தேசமான வங்கதேசத்தின் கதையையும் இந்த நூலின் வழியாகத் தெரிந்துகொள்ள முடிகிறது.

கார்ல் மார்க்ஸ் தன் மீது செலுத்திய தாக்கத்தைப் பற்றி விரிவாகப் பேசும் அமர்த்தியா சென், ஒரு பொருளாதார அறிஞராக, அரசியலராக மட்டும் அல்ல, மனித நடத்தைகள் மீதான அபூர்வமான அவதானங்களைக் கொண்டவர் என்று அவரைக் குறிப்பிடுகிறார். கல்வி வளாகங்களுக்கு வெளியே நண்பர்கள், அறிஞர்கள் புழங்கும் மதுவிடுதிகள், காபி இல்லங்கள், வீடுகளில் நடக்கும் விவாதங்கள் வழியாக அமர்த்தியா சென்னின் கருத்துலகம் விரிவுபெற்றிருப்பதை இந்த சுயசரிதை காண்பிக்கிறது. இது, வெவ்வேறு வயதினர், வெவ்வேறு பண்பாடுகளையும் நிலப் பரப்புகளையும் சேர்ந்தவர்களோடு பயணித்துச் செழுமை பெறும் அறிதலின் கதையும்கூட. இந்த உலகை மேலும் வாழத் தகுதியுள்ளதாக்க, எல்லாரையும் எல்லாவற்றையும் உள்ளடக்கும் அகண்ட வெளியாக்கத் தொடர்ந்து முயலும் ஆளுமையின் கதையும் கூட இது. அமர்த்தியா சென்னின் இந்த சுயசரிதை அவரது 33 வயதோடு நிறைவடைகிறது. அடுத்த பாகத்தை அவர் எழுத வேண்டும்.

Leher Kala writes: The Kejriwal government’s last big innovation in Delhi schools was introducing classes in happiness.

Chief Minister Arvind Kejriwal launched a Deshbhakti curriculum in Delhi government schools saying people only think of their country while raising the Tricolour or singing the National Anthem. “We need to develop an environment wherein our children feel patriotic at every step,” said Kejriwal, while unveiling the course book of 100 short stories of freedom fighters. He added: “A deshbhakt doctor would look to help maximum people. A patriotic officer won’t think about bribes but about clearing the most number of files.”

The Kejriwal government’s last big innovation in Delhi schools was introducing classes in happiness. To give them some credit, they understand that modern life is isolating and people are hungry to invest in social rituals that communicate a deeper sense of belonging. I remember in my primary school years, we used to have lessons in ‘Moral Science’. The teacher would read out mythical tales with simple themes of good and evil that imparted values in the end. All storytelling develops perspective and affects the way a child views the world. Aesop’s Fables have served as an ethical guide since the 6th century B C, and the Indian equivalent, Panchatantra, in existence for 2,500 years, remains hugely popular. If the idea of the Deshbhakti class is to create a space for children to think about the lived realities of Indians from another time, by all means, it’s not a terrible thing — as long as they make room for the possibility that our icons tend to obscure as much as they reveal.

An honest Deshbhakti curriculum would encourage students to engage with aspects of India’s past that are troubling, as well as inspiring. Especially this year, can any student ignore that the statue of the founding father of modern India was toppled post the Black Lives Matters movement? It’s time to shed the shackles of one-sided narratives and inculcate nuance. Students deserve to know that despite his greatness, the Mahatma may have been ignorant and prejudiced about African-Americans. Unfortunately, merely the title of one the chapters, ‘Deshbhakti: My Country, My Pride’, suggests the coursework is hopelessly banal; students will waste precious time pouring over the admirable qualities and splendid achievements of our heroes, forfeiting an opportunity to understand the myriad discrepancies in our turbulent history.

There is something fundamentally self-defeating about making patriotism mandatory because, like parenting, it’s an emotion that occurs naturally from within. Some years back the Supreme Court passed the law that the National Anthem be played before the screening of films in cinema halls. It didn’t work. Personally, I love Jana Gana Mana, but being compelled to stand in a dark movie theatre where people are constantly shuffling in and out was not conducive to experiencing intense love for my country. Eventually, most of the states decided to make the playing of Jana Gana Mana optional. The exercise wasn’t entirely pointless either, as it stirred debate on whether there is any value in these public displays of patriotic virtue.

The fact is, corny gestures don’t prove one’s patriotism or the lack of it. For some of us, it takes privation and danger for our deeply buried feelings of civic duty to surface. In the ordeal of the last year and a half, when all health institutions failed, young Indians bandied together for a common cause, donating blood, platelets, oxygen and money for their fellow citizens. What is that if not love for nation? The prevailing political rhetoric demands mindless veneration from us all, but to truly build nationhood, it’s infinitely more urgent to recognise our defects.

Chakshu Roy writes: Such is its draw that the Academy displayed Lutyen's and Baker's design of the buildings of the New Capital City of Delhi at the 1914 event.

The Royal Academy of Arts has held a summer exhibition in London for the last 250 years. Art enthusiasts eagerly await the exhibition’s opening every year to see works by established and aspiring artists. Such is its draw that the Academy displayed Lutyen’s and Baker’s design of the buildings of the New Capital City of Delhi at the 1914 event. The exhibition also has had its share of controversy. In 1932, despite the selection committee’s acceptance, the Royal Academy rejected a portrait of Mahatma Gandhi from the summer exhibition. This painting now occupies a prominent place in the Indian Parliament.

It was the first portrait to adorn the Central Hall of Parliament, where Constituent Assembly members debated the Constitution. Every President of India has stood underneath this painting and addressed MPs of both Lok Sabha and Rajya Sabha. The artist who painted it was Captain (later Sir) Oswald Birley, an Englishman born in New Zealand. Birley had studied at Harrow and Cambridge, was a veteran of both World Wars and one of England’s most sought after portrait painters. Before painting Gandhi, he had an illustrious list of personalities like King George V, the King and Queen of Siam (Thailand), and British Prime Minister Stanley Baldwin, who sat for his portraits. Birley was also no stranger to India. By then, he had visited India twice and travelled extensively in the country.

Birley had painted the who’s who of British society, and the Academy had regularly exhibited his works. The rejection of his Gandhi painting led to speculation that the Academy acted under government pressure. Adding to the controversy was the acceptance of two of his other portraits, one of which was of Lord Irwin, the former Viceroy of India. The President of the Royal Academy denied any political motive behind the rejection. He said that the Gandhi picture was the least important of the three works submitted by Birley. A newspaper commented that the Gandhi portrait was not “good enough”. The rejection made the portrait more famous. Sarvapalli Radhakrishnan would use its image in the volume he edited for Mahatma Gandhi’s seventieth birthday in 1939.

The portrait ending up in Parliament required the intervention of Sir Prabhashankar Pattani, the Dewan of the princely state of Bhavnagar. The Dewan and the ruler of Bhavnagar are known for championing students to study engineering at the Massachusetts Institute of Technology (MIT). Business historian Ross Bassett states, “During the 1930s, a small princely state in Kathiawar, Bhavnagar, was the leading source of Indian students at MIT. In fact, Bhavnagar, representing less than 2 per cent of the population of India, produced almost half the Indians who earned degrees from MIT in the 1930s.”

Bassett found that some students from Bhavnagar received scholarships from the princely state to pursue their degrees. Sir Pattani engaged with these students on his visit to Boston. Material from the recently set up Pattani archives indicates that the Dewan was a hands-on administrator. He implemented a scheme to release farmers from the burden of private debt and passed a law to limit interest rates that money lenders could charge in the state. Sir Pattani was also an associate of Gandhi. He travelled with Gandhi to London in September of 1931. Both of them participated in the Second Round Table Conference — Gandhi representing Congress and Sir Pattani, the princely state of Bhavnagar.

During this London visit, Gandhi had a busy schedule. He did not pose for sculptors trying to make a bust of him, and it is unlikely that he would have sat for long hours for a portrait. What is more likely is that Birley made a sketch of him and then completed the painting in his studio.

Two weeks after India’s Independence and five months before Mahatma Gandhi’s assassination, the portrait arrived in Parliament House. Sir Prabhashankar Pattani had died in 1938, and his son A P Pattani presented the portrait to the Constituent Assembly. He informed his colleagues that Birley had made the portrait for himself and agreed to part with it when his father told him that the portrait was for India.

Birley would paint portraits of other famous personalities like Winston Churchill and General Dwight D. Eisenhower (later US President). He died in 1952 at the age of 72. A year before his death, he held a retrospective of his portraits and paintings in London. He was proud of his portrait of Mahatma Gandhi and considered it “good enough” to persuade the Indian government to loan it for the exhibition. It was the only time that the portrait left the country.

Anantanand Rambachan writes: I was challenged by the Bishop’s denunciation to recognise that he encountered Hinduism in ways radically different from my own experience.

Written by Anantanand Rambachan

In February 2006, I was invited as a representative of the Hindu community at the 9th Assembly of the World Council of Churches in Brazil. At the very first discussion, a Bishop from India chastised the Council for giving legitimacy to Hindus and their traditions by inviting a few of us. He described us as his oppressors and characterised Hindu traditions as “unjust” and “bereft of any redeemable features”. He concluded by inviting everyone to work for dismantling of Hinduism. I learned later that the Bishop came from the Dalit community. His words pierced me. I had never before heard anyone describe me as an oppressor.

My great grandparents had migrated from Northern India to Trinidad and Tobago in the late 19th Century as indentured workers. The observation of caste strictures was very difficult in the shared living space of barracks. Caste, therefore, although not absent, was a minimal feature in my life. I was aware that most Hindu priests claimed status as Brahmins, but other traditional features of caste such as hereditary work-specialisation, and regulations governing inter-dining, intermarriage and social relations were minimal. Our friendships were not constrained by caste. Temples were open to all. My grandfathers served the community as Hindu priests. I was aware of my family’s status as Brahmins.

I was challenged by the Bishop’s denunciation to recognise that he encountered Hinduism in ways radically different from my own experience. His context was India and Hinduism was an oppressive tradition that negated the dignity and self-worth of his community. How do I as a Hindu respond to this powerful challenge?

I must begin by acknowledging the inhumanity, and injustice, of the caste system, and that it has indeed been widely legitimised by its appeal to Hindu teachings and texts. It is pervasively present in ritual practices. As Hindus, we must desist from apologetically explaining away the caste system as a creation of foreigners or as just a response to foreign presence in India. Its antiquity belies such explanations. We must cease speaking of caste as corruption of a social arrangement that had some noble underlying purpose for the common good. Hindus are not free from susceptibility to the corruption of power, from the desire to affirm self-value by devaluing others, and from controlling the bodies of others for their own economic wellbeing.

There can be no genuine dismantling of the structures of caste without the willingness of Hindus to move from defensive justification to radical self-criticism. We must also interrogate the assumptions of the social system that assign different values, privileges and opportunities to human beings on the basis of dangerous notions of purity and impurity.

The repudiation of religious teachings and practices that justify caste must be complemented by Hindu support for policies that redress economic and other disadvantages. There is a direct relationship between regarding some bodies more worthy than others and unequal access to goods and opportunities. The affirmation of a Hindu theology of human equality and dignity, grounded in the teaching that the divine exists equally and identically in everyone, is fundamental for the work of social change and structural transformation.

Self-criticism, however, will not be meaningfully undertaken without attention to the voices of those who experience the tradition as denying them the opportunities and resources to flourish. We must hear their truths, however difficult for us. This is not easy since Hindu religious leaders still come primarily from males of the upper castes who have always experienced power and privilege within the tradition.

There is no critical voice as insightful about the oppressive face of the Hindu tradition than Dr Bhimrao Ambedkar. Yet, no prominent Hindu post-Independence commentator on the Bhagavad Gita, including Mahatma Gandhi, even makes mention of his formidable arguments.

The questions from the Dalit community, articulated by Dr Ambedkar in 1935, are compelling ones to begin the journey of Hindu self-examination. “Does Hinduism recognise their worth as human beings? Does it stand for their equality?… Does it at least help to forge the bond of fraternity between them and the Hindus?… Does it say to the Hindus it is a sin to treat the Untouchables as being neither man nor beast?… In fine, does Hinduism universalise the value of life without distinction?”

The writer is a Professor of Religion at Saint Olaf College, Northfield, Minnesota, US .

Tavleen Singh writes: No political party is in greater danger of being destroyed by its ‘high command’ than the Congress, but it seems unable to save itself.

Two words that have got on my last nerve in the tawdry drama that we have seen in Punjab are: high command. They are words that we have come to so totally accept that journalists use them casually in their reportage, as if it was the most normal thing in the world for a political party in a democratic country to have such a thing as a ‘high command’. It is not normal. It is a reminder that proud though we are of holding elections regularly, our political parties remain dangerously feudal in their thinking. Not only is there a ‘high command’ in all our political parties, but this entity is also inevitably surrounded by courtiers and sycophants. If someone has the courage to break ranks and speak the truth, they risk being expelled or getting their homes attacked, as Kapil Sibal discovered last week.

No political party is in greater danger of being destroyed by its ‘high command’ than the Congress, but it seems unable to save itself. The ‘high command’ is currently a triumvirate and the oldest member of it is rarely seen these days. She is rumoured to be in poor health. So, it is Sonia Gandhi’s children who make political decisions now, and with the careless insouciance of spoilt heirs. Neither of them has shown the ability to win state or general elections for their party either on their own steam or because of the charisma of the family name, but they are today more powerful than any other leaders in our oldest political party. It was they who decided, one fine morning, that the Chief Minister of Punjab was a liability and had to go.

They forgot that it was he who won them the election in Punjab last time despite not being named chief minister before the campaign. They forgot that there are courteous, honorable ways of making a political decision of this kind, and instead forced him to resign by publicly humiliating him. They appear to have done this on the advice of a political lightweight who, after he gave up playing cricket, has been famous only for laughing hysterically on a show called Comedy Nights. Having got rid of the Chief Minister, this laughing man threw a petulant, very public tantrum and resigned from his job as head of the Congress in Punjab.

It matters not one bit if Navjot Singh Sidhu is persuaded to take back his resignation because the damage is done. A sensitive border state that is currently awash with thousands of unhappy farmers now faces serious political instability. Last week Punjab’s former Chief Minister met the Home Minister and the National Security Advisor in Delhi and warned them that our unfriendly, neighbourhood Islamic Republic is making aggressive attempts to stir up secessionist sentiments among Sikh farmers, as they did successfully not very long ago. This time around drones are being used to drop weapons, drugs and propaganda material. The last thing that Punjab needs is a revival of Khalistani ideas, and yet the Congress party’s ‘high command’ may have paved the way.

Captain Amarinder Singh has hinted that he plans to start his own party and that it will speak out loudly for the rights and concerns of farmers, whose protest has gone on much too long. Hopefully he will succeed in persuading both the farmers and the Modi government to make a real attempt to find a solution. It seems obvious that if farmers do not believe that the new agricultural laws will benefit them, then the way forward is for the Prime Minister to either find some way to convince them of the benefits or scrap the laws. If this happens, it could be the only good thing that has come out of the sordid shenanigans that the Congress party’s ‘high command’ has been responsible for.

Meanwhile, BJP spokesmen have found it hard to conceal their jubilation at what they perceive correctly as a total meltdown in the Congress. They need to control their glee and pay attention to the emergence in the past seven years of a ‘high command’ in their own party. Modi’s devotees continue to use ‘Lutyens’ as an abusive word against his critics, without noticing that the Prime Minister has done nothing to change the political culture that made Lutyens Delhi into a detested power centre that bred entities and ideas more suited to feudalism than democracy.

Personally, I cringed at the craven sycophancy and hero worship that I saw at the reception the Prime Minister was given when he returned from the United States last Sunday. Dancers and musicians from different parts of India were brought in to perform and the BJP president spoke in high praise of Modi’s ‘achievements’ from a stage whose backdrop had the faces of the four leaders of the Quad on it. The Prime Minister stood with his hands folded in the middle of a giant garland with an expression on his face that made clear that he accepted that he was worthy of the adulation. And, for what? For speaking at the United Nations, meeting the American President and other leaders of the Quad. Not since the ‘dark days’ of the Emergency have I seen a prime minister greeted with such an open display of sycophancy. As I watched I was overcome by a deep, depressing sense of deja vu.

P Chidambaram writes: The BJP promised to create 2 crore jobs a year. In seven years, their ‘deft’ management of the economy ought to have created 14 crore new jobs in the formal and informal sectors, but it did not.

Has the number of jobs in Indian firms that employ 10 or more persons increased since 1947? That is what we call ‘a no brainer’. The answer is yes. Amend the reference year to 2013-14. The answer will still be yes, unless the economy had been devastated by war or famine or natural calamities. A ship on a course, even without a firm hand at the wheel, will, under normal circumstances, sail forward.

The real question is not whether the total employment has increased since 2013-14, the last year of the UPA government. The BJP promised to create 2 crore jobs a year. In seven years, their ‘deft’ management of the economy ought to have created 14 crore new jobs in the formal and informal sectors, but it did not.

How many jobs?

A few days ago, the Ministry of Labour and Employment released a report on a survey of firms employing 10 or more workers in nine sectors that account for 85 per cent of the total employment (the formal sector). The report concluded that total employment stood at 3.08 crore as against 2.37 crore in 2013-14 (Sixth Economic Census), that is an increase of 71 lakh jobs in seven years. Extrapolating the number to cover other sectors, the increase would be, at most, 84 lakh jobs. The report appears not to have covered the informal sector or the farm sector. The report claims “most impressive growth” ranging from 22 per cent (manufacturing) to 68 per cent (transport) to 152 per cent (IT/BPO) — but, remember, all of this adds up to only 71 lakh jobs!

Since the government has discontinued the Periodic Labour Survey, we are compelled to look to other sources. The data is important for, to quote the government’s words, “evidence-based policy making and statistics-based execution”.

Other Credible Data

The most credible is the employment-unemployment data gathered and published by the Centre for Monitoring Indian Economy (CMIE). In a short note, Mr Mahesh Vyas has summarized the essential conclusions of the data at the end of the third week of September 2021. I have tried to capture them in a Table:

The CMIE is right when it says that “India’s recovery from lockdowns of Covid-19 has been swift, partial, exhausted…”. Mark the word exhausted. Boasting of any kind of recovery — V or any other alphabet-shaped — misses the crucial point that unless we reach the level of total employment that was achieved in 2019-20, and exceed that level, the so-called ‘recovery’ is illusory.

People must have jobs and the incomes that go with jobs. Any economic ‘recovery’ that does not restore the old level of jobs, and does not exceed that level, is meaningless to the people. Technology, new machines, new processes and Artificial Intelligence can bring growth, but if that growth does not restore old jobs or create new jobs, we have a huge problem at hand. The government has stubbornly refused to acknowledge that India has, indeed, such a problem; much less is it willing to take measures to deal with that problem.

Shrinking Force, Sliding Rate

The shrinking of the labour force indicates another serious problem. Both the labour force participation rate (LFPR) and the employment rate in August 2021 are significantly lower than the corresponding rates in February 2020 (see Table). The logical conclusion is that a significant number of people have withdrawn from the labour market (i.e., stopped looking for jobs) and the number of people working (employed) has also fallen. Unless these two ratios are reversed, there is no way to rapidly double the size of the GDP or outclass bigger economies like Germany or Japan.

The CMIE has also calculated the net cumulative increase in total employment between September 2020 and September 2021: it is a measly 44,483. Jobs were, and are, lost; new jobs are created; but if the net increase over 12 months is just 44,483, what does it say about the management of the economy and the pompous claims of the ministers and economic advisers? Mr Vyas observes, pertinently, that this “indicates a premature exhaustion of the recovery process. This is serious because while the creation of additional jobs has stalled, the flow of additions to the stock of working age population continues”.

There are more depressing conclusions if we subject the data to an analysis based on gender; or look at the numbers through a rural vs urban lens; or examine the ‘quality’ of the jobs. The agriculture sector has been the saviour. It absorbed additional labour of the order of 46 lakhs between March 2020 and August 2021, but rural India lost 65 lakh non-farm jobs during the same period. People shifted from non-farm to farm jobs, but this may be only disguised unemployment.

I wish the Prime Minister will address the issues of joblessness and jobs in his next Mann ki baat. Let him throw away the sanitised and summarized reports of the Ministry of Finance and talk to real people who have lost their jobs and young people who are desperately looking for jobs. They may tell him some bitter truths.

The ideal option would be for the government to come out with bonds that offer protection against inflation for both interest and principal. This would help prevent speculative build-up of real estate and bullion prices, apart from giving citizens a safe avenue where to park their savings. Give it a shot, GoI.

Stock markets might be in for some turbulence, in the short term, at least. Energy prices are soaring in the US, Britain, Europe and China for region-specific reasons, but the cumulative effect is to put upward pressure on energy prices across the board. The US Fed's indication that its asset-buying spree - $80 billion of government bonds and$40 billion of mortgage-backed securities every month - would be wound up by the middle of 2022 has hardened yields. The European Central Bank has already cut back on bond purchases. Stocks have fallen. In the current financial year, foreign portfolio flows to India have been just over $7 billion. Indian stocks have been at a considerable premium to other emerging market peers. Clearly, this is not how Goldilocks likes it. What are the options for the retail investor?

For the hard of heart and nerve, and the young, the easiest option is to stay invested. In the medium term, India's own economic strength would lift the markets. But that means giving up an opportunity to exit, booking profits, and redeploy them elsewhere. The question is, where? Diversification across asset classes and across geographies is the classic answer. Within equity, one sensible option is to look at dividend-paying, relatively reasonably priced companies. From equity to bonds, spread across government, public sector and private corporate is another diversification. Yet another is to diversify risk across geographies. Europe is relatively undervalued, according to Morgan Stanley, and expected to grow faster next year. Indians have the freedom to invest abroad, although few outside the charmed circle of High-Net-Worth Individuals exercise that freedom. Some brokerages and fund houses enable such diversification.

The ideal option would be for the government to come out with bonds that offer protection against inflation for both interest and principal. This would help prevent speculative build-up of real estate and bullion prices, apart from giving citizens a safe avenue where to park their savings. Give it a shot, GoI.

Of course, the very word 'mahajot' invites overestimation. The single glue of 'anti-BJPism' has not stuck in the past, and won't in the future.

Mamata Banerjee's thumping win in Kolkata's Bhabanipur seat in the bypoll elections - and TMC's victory in two other constituencies in West Bengal - on Sunday was unsurprising. But it provided an impetus to a larger story coalescing around the chief minister that goes beyond Trinamool's usual territory. With members of a faction in Tripura opposed to the ruling BJP chief minister Biplab Kumar Deb joining TMC, and others reportedly waiting in the wings, after Trinamool MP (and Mamata nephew) Abhishek Banerjee pitched a 'recruitment camp' there, apart from in Assam, the Bengal-bound TMC is aiming 'wider' and deeper in eastern India.

Its serious attempt to capture market share in 'faraway' Goa may seem a stretch now. But with stalwarts like former Congress chief minister Luizinho Faleiro joining and giving the Bengal-centric party a pan-India heft, the TMC and Banerjee are scaling up, with sense. Banerjee, by now, appears to be a credible pole around which other non-BJP parties can gather around in a bid to create an effective and de facto national opposition. Beyond the congratulatory messages for her Bhabanipur win from the likes of Akhilesh Yadav and MK Stalin, the fact is that she seems to be emerging as the only oppositional leader who not only has the lungpower, but also the ballot results, as a serious letter of intention.

Of course, the very word 'mahajot' invites overestimation. The single glue of 'anti-BJPism' has not stuck in the past, and won't in the future. But with Congress on a self-destructive spree, and TMC more gung-ho and electorally armed than the other ascendant party, AAP (especially in Punjab), Banerjee's expansion beyond Bengal itself can be both the pull and the glue to an aspirational alternative to the BJP.

The number of Covid-19 cases in India has dropped to less than 30,000 per day. If certain states are taken out of the mix, the figures are even lower. Does this mean that a third wave can be averted? Experts are not certain at the moment.

Right now, it is difficult to decide how much, and in what way, the pandemic has affected the socioeconomic situation of people in India.

Sumitra, for instance, was a labourer in a drought-hit district of Uttar Pradesh before the pandemic. Before the pandemic hit, she found herself thinking about whether her children would end up as daily wage workers like herself. She discussed this with her husband and both of them decided that they would move to Delhi/National Capital Region. They believed that they would get more work and increase their wages, and their children would get a better education. A month later, the couple took a small loan and left for Noida. After a lot of hard work, they gained a foothold there. They started getting more work, and their children began going to school. Then, the lockdown was announced. Two months passed without them getting any work. They went back home empty-handed.

Six months later, driven to desperation, they returned to Noida where both of them found work again. But this time, with schools closed, their children were not able to attend classes.

They are not alone. Millions of children are out of school.

A team of eminent economists, Jean Dreze and Ritika Khera, and research scholar Vipul Paikra, while surveying 15 states and Union Territories, found that the pandemic has put an entire generation of children — mostly poor and vulnerable — at risk with school closures. According to the survey, only 8% of rural children were able to attend online classes regularly, while 37% did not attend any classes.

Will this gap in education ever be filled? The survey stated that children who were in class 3 before the Covid-19 have technically reached class 5, but their ability has remained on par with children in class 1.

Five per cent of the children in this survey come from Dalit and tribal communities. This implies that the next generation of these already marginalised communities will face even more inequality. On the instructions of the central government, all state governments had given orders to conduct online classes, but total compliance with this order is impossible. This problem was that in almost all remote villages, 4G services are rare.

In India, 77% of urban areas have access to smartphones, while in rural areas, this figure is 51%. In the absence of a smartphone and bandwidth, participation in a virtual classroom is impossible.

But did people with smartphones really benefit from them? While the consumption of online content such as audio, music, news, and sports increased, online education remained stagnant and limited.

In rural areas, there are very few households capable of providing smartphones to children. The first right on such a phone, if there is one, belongs to the head of the family.

Not only this, 14% of children studying in government schools in villages, and 20% of those in government schools in urban areas, were deprived of midday meals during this period. Researchers believe that many of them will no longer be able to return to school. Experts also believe that the economic inequality gap in the country will widen if the damage done to children is not set right.

This fear becomes stronger when we look at the Reserve Bank of India (RBI) data. RBI’s analysis of more than 2,500 companies listed on the stock exchange found that their profits have tripled in the first quarter of this financial year as compared to the same period last year.

It means that while companies have become rich, people have been left less empowered economically. Not surprisingly, in July, a huge jump of 77% was seen in the number of people seeking loans by pledging gold. According to the Centre for Monitoring Indian Economy (CMIE), 1.5 million people lost their jobs in August 2021 alone. Of these, 1.3 million are from rural areas. If we juxtapose these figures with the students who have been left out of school, we get a very disturbing picture.

The Spanish Flu of 1918 killed more than 10 million Indians. At that time, growth had slumped to -10.5%, and inflation had skyrocketed. The people who suffered the most were from the lower rungs of society. A British report published in 1919 analysed the death toll in Bombay (now, Mumbai), on the basis of social classification. It was found out that more than 61% of those who died were from low-income groups and lower social classes.

Epidemics adversely affect the weaker sections more. History is now repeating itself.

Shashi Shekhar is editor-in-chief, Hindustan The views expressed are personal

Since the turn of the century, the world’s 1.8 billion Muslims have been buffeted by two geopolitical cross-currents — the global war on terror and the Arab Spring. Now, both these movements have come a full circle. The global war on terror that began two decades ago reached a tipping point with the United States (US) exiting Afghanistan and the Taliban’s return. The Arab Spring, too, has come a full circle with Tunisia suspending its constitution last July. And so, now is an opportune moment to analyse them and project their future courses.

Both these movements are rooted in the unrealised aspirations of the Muslim youth that encourage them to rebel against the establishment — be it national hierarchy or the global order. While Islamists got radicalised, the “Springers” had their dreams of civic freedoms blocked, which was followed by protests. Although the two tendencies tend to be mutually exclusive, they have made common cause against the “system”.

While they both are suspicious of perceived Western conspiracies, their reactions to these are often poles apart. The radicals want to take up arms to punish the West and its local surrogates. The Springers draw inspiration from the same source to push for a semi-secular and equitable socio-political order.

Despite some success, their intrinsic weaknesses inhibit their emergence as a viable alternative polity. The Springers mostly failed at creating an alternative order. The resultant political vacuum enabled the baton to be grabbed by the radicals. While their slogan, “Islam is the solution”, appeared catchy, it has often become a Trojan horse to justify abominations such as Daesh’s Caliphate and the Taliban’s Emirate 1.0. Indeed, the antics of other disruptors such as Boko Haram and al-Shabab cannot paper over the contradictions between their medieval theocracy and the statecraft required in the 21st century. Even when moderate Islamists came to power after the Arab Spring in Egypt and Tunisia, their governance was unedifying.

Further, the race to the bottom between the radicals and the Springers confused several stakeholders, resulting in chaos. Thus, President Barack Obama, while unrelenting in his country’s war against Daesh, also supported the Sunni radicals in Syria.

Against this backdrop, the current winding down of the radicals and the Springers is welcome. However, several new polarisers are beginning to disrupt the Islamic world and southwest Asia. The hasty US exit from West Asia and its near-energy self-sufficiency has upended eight decades of Pax Americana in the region. Besides, the US-Iran brinkmanship over the nuclear issue and the Abraham Accords have reinforced regional tensions. The existing hotspots such as Syria, Iraq, Yemen, and Libya continue to fester. The regional situation could be a few miscalculations away from an eruption.

As the curtains slowly fall, one is left wondering about their likely sequels. Conjuring up their future mutations given the evolving context leads to two extreme scenarios.

Pessimistically, too many Afghan war stakeholders consider the return to the status quo ante as a mere prelude to a more virulent sequel. Similarly, a long legacy of mistrust and the “mutazaidaat” (overbidding) go against a peaceful resolution of the Iran nuclear conundrum. These two drivers could push southwest Asia towards an unpredictable Armageddon — with possibilities ranging from perennial brinkmanship to a serious bloodletting.

A more optimistic scenario would evolve around de-escalation. According to a Bloomberg projection in August, the global oil consumption for transportation is to peak in 2027, making the commodity a buyer’s market. If realised, the region would soon begin losing its cause célèbre status leading to lesser outside interference. Then, the affected youth and the region’s regimes would be able to find their modus vivendi without externalisation.

There is a huge play between the two scenarios, and India needs to consider several steps to minimise its risk exposure. Internally, a more inclusive polity should be pursued, particularly in Jammu and Kashmir. Externally, India can consciously reduce its dependence on West Asia till the future looks more secure. As the world’s largest democracy, we should play a constructive role in promoting stability and pluralism.

Mahesh Sachdev is a former ambassador

<

During the framing of India’s Constitution, multiple models of governance were proposed for the newly independent nation. The framers of the Constitution finally selected the model of “parliamentary democracy”. As the term suggests, there are two equally important constituent elements of this model — Parliament and democracy.

Over the years, the meaning of “democracy” – and what it means to be democratic – has been contested and debated. But what has perhaps been discussed in less detail has been the importance of a thriving Parliament towards the sustaining and flourishing of democracy.

In an ideal situation, Parliament is the source of legitimacy for a democracy’s laws; it is important to note, however, that this legitimacy is not drawn only from the fact that parliamentarians have been elected. Parliament has, in addition, a number of processes designed to ensure that the people’s elected representatives are allowed to deliberate and discuss, and seek, receive, and impart information about proposed laws, before the final vote and enactment. The legitimacy of laws, therefore, is not simply a function of the fact that they have been passed in Parliament, but also a function of the quality of deliberation that has gone into their passage.

It is trite to say that reality rarely approximates the ideal. From the time of Independence, successive Indian governments have sought to undermine the functioning and authority of Parliament, and shift power to the executive instead. From the very beginning, India’s prime ministers took the ordinance-making route to bypass Parliament in case of contentious laws; the number of parliamentary sessions has steadily declined over the years; in the 1960s, frequent floor-crossing further shook the legitimacy of Parliament, leading to the passage of stringent anti-defection laws, which have arguably demonstrated the truth of the old adage of “operation successful, patient dead”.

This long tradition has continued and accelerated over recent years, to the point where it is not too much of an exaggeration to say that, at present, Parliament is a moribund institution (admittedly, the position of state legislative assemblies is substantially worse).

In recent times, we have seen partisan speakers flagging laws as money bills in order to evade the scrutiny of the Rajya Sabha, where the government may lack a majority. We have seen less and less time being given to deliberation over the substantive content of bills, with highly complex proposed laws being passed in a matter of minutes (or less). We have seen a steep decline in the referral of bills to parliamentary committees, which are crucial sources of data- and research-gathering, something that is essential for Members of Parliament (MPs) to make an informed decision about the bills they are voting on. And, perhaps most egregiously, we have seen subversions of the voting processes within Parliament, with division being refused and controversial bills (such as the farm laws) being passed on the basis of a voice vote — something that allows individual MPs to evade their constituents’ scrutiny by putting their name to their vote.

When a Parliament ceases to function, a parliamentary democracy turns, in effect, into an electoral autocracy. In an electoral autocracy, periodic elections are treated not as the beginning of the governance process, but as the end of it. An election accords a blank slate to a small group of people — ie, the leaders of the ruling party — to effectively rule by decree, free of any continuing requirements of accountability.

The question then arises — if we do not want an electoral autocracy, what is to be done? Long-term, of course, there is no solution other than a public and social movement that goes back to the basics, and places a functioning Parliament at the centre of its demands for change. That, however, is a process that can take many decades.

More short-term, let us remember that our Constitution envisages three wings of State — the legislature, the executive, and the judiciary, with the role of each being, among other things, to check the excesses of the others. In a situation in which the executive’s actions are making Parliament redundant, it falls to the third wing — the judiciary — to intervene, not out of any desire for activism or personal glory, but simply as a requirement to police the boundaries of what makes democratic outcomes legitimate.

In recent times, scholars such as Jahnavi Sindhu and Vikram Narayan, and Dhananjay Dhonchak, have suggested a remedy; when it is demonstrated clearly that Parliament has been treated as a rubber-stamp for law-making – where, for example, laws have been passed without division voting (despite it having been asked for), where there has been no deliberation before passage, or where the government claims that its reasons for passing a law are “X”, but entirely fails, or refuses, to provide any evidence for the existence of “X” — the courts should treat any or all of this as strong reasons for finding the law to be unconstitutional.

This “process-based” unconstitutionality, thus, is the only way in which both the governments and parliamentarians can be held accountable for the undermining of Parliament; and the knowledge that they will be held accountable can act as a spur to improve the quality of law-making currently an offer. It remains to be seen whether — and how — the judiciary will take this up.

Gautam Bhatia is a Delhi-based advocate

The Supreme Court (SC) has again been scathing in its criticism of protests that block roads. Its most recent observations have come in the context of the farm protests. Last week, one bench observed that the protests were “strangulating” the Capital. Indeed, since last November, many of the arterial roads leading into Delhi have been blocked by protesters, and also by barricades put up by the police to prevent them from reaching the Capital. Entire “protest cities” have come up on the sites, inconveniencing local residents and commuters who now have to take diversions.

Such observations by the court are not new. There have been similar observations in the past, in other cases dealing with other issues, but apart from noting that such protests that block roads aren’t on and that it is the responsibility of governments (the Union and the states) to prevent roads from being blocked interminably by protests, the country’s apex court has done nothing. While this may be in keeping with the division of responsibilities between the executive and the judiciary, the SC has never let this come in the way of its (sometimes justifiable) interventions in matters of State in the past. An order by it may well be all that is needed to clear the roads.

Irrespective of the merits of the larger issue, it has been evident for some time that the farm protests have reached an impasse. The farmers have not budged from their maximalist position seeking a complete repeal of the three laws passed last September, and their movement has now acquired distinctly political overtones. The government, after having offered to stay the laws for 18 months while the two sides talk, is now content to play a waiting game. And the SC, which in January stayed the implementation of the laws and asked for a report from expert committee (which was submitted in March), has not heard the case since. It’s a status quo that appears to suit everyone.

With elections due early next year in two states whose farmers are part of the protests, Punjab and Uttar Pradesh, it is unlikely that a political solution to the crisis will be found before mid-2022, if then. That puts the onus of resolving the issue on the SC which would do well to resume hearing petitions challenging the legality of the farm laws — it is among the important cases, including the challenges to the abrogation of Article 370 and on electoral bonds pending before it — and, for starters, perhaps convert its observations on blocked roads into an order.

With elections due early next year in two states whose farmers are part of the protests, Punjab and Uttar Pradesh, it is unlikely that a political solution to the crisis will be found before mid-2022, if then. That puts the onus of resolving the issue on the SC which would do well to resume hearing petitions challenging the legality of the farm laws — it is among the important cases, including the challenges to the abrogation of Article 370 and on electoral bonds pending before it — and, for starters, perhaps convert its observations on blocked roads into an order.

Prime Minister Narendra Modi on Friday launched two flagship schemes: The Swachh Bharat Mission-Urban (SBM-U) 2.0 and the Atal Mission for Rejuvenation and Urban Transformation (AMRUT) 2.0. The mission-mode programmes aim to make India’s burgeoning cities garbage-free, put much-needed sewage and safety management systems in place, and ensure that dirty drains don’t empty into rivers. The outlay for SBM-U 2.0 is around 1.41 lakh crore. The AMRUT mission will focus on providing 100% coverage of water supply to households in 4,700 urban local bodies (ULBs) by providing about 26.8 million tap connections and 100% coverage of sewerage and septage (faecal sludge) in 500 AMRUT cities by providing around 26.4 million sewer connections. The outlay of AMRUT 2.0 is around 2.87 lakh crore.

Both programmes are vital for India’s cities. Take, for example, solid waste management. ULBs are responsible for keeping cities clean. However, most lack infrastructure and face poor institutional capacity, financial constraints, and a lack of political will, says an Observer Research Foundation report. Moreover, India has exhausted all landfill sites, and ULBs do not have the resources to acquire new land. According to 2020 data, 147,613 metric tonnes of solid waste is generated per day, from 84,475 wards. While significant investment is necessary in collecting and transporting solid waste, as SBM 2.0 promises to do, it is important that the government and civil society push the concept of refuse-reduce-reuse-recycle much harder. This is not a new concept for India; it needs to be refreshed and popularised among citizens for a sustainable and waste-free future.